Конспект уроку-тренінгу з
програми «Вчимося жити разом»
«Права
дитини»
(орієнтована дата проведення: 04.02.2021)
Підготувала:
учитель початкових класів
Бірківської філії КЗ
«Олександрівське НВО № 2»
Науменко Галина Степанівна 2020 Мета: формувати
життєві навички, пов’язані з умінням жити в колективі; сприяти формуванню
правового світогляду та правової культури дітей, ознайомитися з основними
положеннями Конвенції ООН «Про права дитини», вчити
аналізувати, міркувати, зіставляти, робити висновки, розширювати кругозір,
збагачувати словниковий запас, формувати бажання вміти захищати свої
права; розвивати у дітей вміння співпрацювати, мислення,
розуміти зміст запитань та
відповідей; виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до
правових знань, культуру поведінки, почуття відповідальності, дружні
взаємини, чесність, толерантність, впевненість у собі. Обладнання: малюнки персонажів казок, чарівна cкринька, бланки до ігрових конкурсів, ватман, маркер, зображення
Феміди, малюнки «Права дитини», бейджі. |
Хід
проведення
Вправа 1. «Таємнича хвилина» (3 хв.): У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший
скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що
не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші
не зазирнуть на дно скриньки.
- То кого ви
побачили у чарівній скриньці? Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.
Тому що кожен з Вас є скарбом.
Вправа 2. «Правила тренінгу» (2-3хв.): Пропоную записати кілька правил, за
бажанням доповніть і вивісимо на видному місці (прийти вчасно, говорити по
черзі, бути доброзичливим, толерантним, дотримуватись «правила руки», «правила
двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії
стає шумно).
Вправа 3. «Знайомство учасників тренінгу» (3-5хв.): Пропоную кожному учаснику
тренінгу написати ім'я, яким би він хотів, щоб його називали у групі.
Запитання для обговорення: Чому не можна вигадувати образливі прізвиська іншим
дітям? Отже, постав себе на місце іншого – тобі неприємно було б, якби обзивали
тебе.
Вправа
4. «Очікування» (5 хв.): На аркушах запишіть свої очікування від
тренінгу та прикріпіть до плакату «Фемі́да» (богиня права й
законного порядку).
Вправа 5. «Асоціації» (4-5 хв.): Які
слова у вас асоціюється поняттям «право».
Вправа 6. Міні-лекція «Дорослий погляд» (4-5 хв.): Права дитини – це певні можливості, які потрібні вам,
щоб жити і дорослішати. Це те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть
відмовити. Поміркуйте, які у вас є права? Але нас об’єднує одне –
кожен має бути просто людиною. Знаючи свої права з дитинства, людина зможе
плідно й ефективно брати участь у розбудові правового суспільства нашої
держави. Існує спеціальний документ, який називається «Конвенція про права
дитини», де зазначено усі види прав.
- Якщо дитині надані
права, то, звісно, і до неї є якісь певні вимоги, тобто ви маєте багато прав,
значить у вас є і обов’язки. Що таке обов’язок? (те, що ви повинні робити, щоб
бути корисним собі і оточуючим. Наприклад: Не можна байдикувати, коли всі працюють; сміятися над старістю; вступати в
суперечки з дорослими тощо.
Казка
«Обов’язок і права усьому голова».
У одній країні жили дві дівчинки. Жили вони дружно,
весело, щасливо. Все було у них однакове, але імена – різні. Одну звали Права,
а іншу – Обов'язки. В кожної з них в житті були головні слова. Права (розвертає
сувій і читає): Життя, освіта, праця,
відпочинок. Обов'язки (розвертає сувій і
читає): Добросовісне учіння, бережне ставлення до майна, дотримання Правил поведінки учнів
, повага до старших.
Мешканці цієї
країни підмітили, що дівчатка, дуже часто виголошують головні для них слова і
зацікавилися їх значенням. Коли жителі зрозуміли сенс цих слів, то для них ці
слова теж стали головними. Запитують
подруг.
- Що можна сказати про права і обов'язки?
Дівчатка говорять:
- Запам'ятайте: Права надаються, а
обов'язки виконуються! Вони завжди поруч.
Недарма кажуть, що обов’язки та
права – усьому голова.
Вправа 7. «Мої права» (5
хв.): Вдома ви самостійно опрацювали та розфарбували права, які
надаються дитині. Знайдіть свій малюнок на виставці. Запрошую по черзі підійти
до свого малюнка і озвучити те право, над яким в працювали.
Вправа 8. «Мозковий штурм» (6 хв.): Навіщо люди придумали різні правила, норми, закони, права
й обов’язки?» (http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/).
Запитання для обговорення: Що сталося зі Слоненятком? Хто прийшов йому на допомогу?
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/
Запитання для обговорення: Куди йшли звірятка? Хто спочатку не зміг потрапити до
кінотеатру? Чому вони не змогли потрапити туди? Про які права йшлося у цьому
мультфільмі? (Про те, що всі діти мають право на дозвілля; вони мають рівні
права, навіть якщо вони дуже відрізняються одне від одного). Підсумуйте.
Руханка: «Оплески». Тренер розміщує учасників на стільцях колом, послідовно
кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось
любить або бажає чомусь навчитися; інші учасники групи активно аплодують тим,
хто підвівся. (Наприклад, "Підведіться з місць усі ті, хто вміє
вишивати". Оплески! "Дякую, сідайте". "Підведіться з місць
усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах". Оплески! "Дякую,
сідайте". І так далі: "Підведіться з місць усі ті, хто любить
дивитися серіали...", "Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися
грати у великий теніс..." тощо).
Вправа 9. Робота в парах «Казкові» порушення» (8 хв.): Герої різних
казок дізналися, що ми будемо говорити на уроці про Права дитини і тому вранці
мені передали свої листи, щоб ми допомогли їм розібратися чи не порушуються
їхні права. То що, діти, допоможемо казковим героям? Але ж листів так багато,
спробуйте розібратися з ними в парах, а потім представник з кожної пари
повідомить нам свої висновки.
1). «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та
прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви
підкажіть». З якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на
оселю). 2). "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк
!". З якої казки цей лист? -Чиї та
які права були порушені? (право на життя.) 3). «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без
відпочинку». З якої казки цей лист? Які права були порушені? (право на
відпочинок).
4). "Діти,
мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому." З
якої казки цей лист? Чиї та які права були порушені? (право на життя без
насильства).
5). "Діти, допоможіть! Посадили мене у в’язницю за те,
що допоміг Гарбузу повернути його будиночок". З якої казки цей лист? Чиї
та які права були порушені? (право на волевиявлення).
6). "Мені дуже холодно
в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти." З якої казки цей лист?
Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування)
7). «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і
ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати». З якої казки цей лист?
Чиї та які права були порушені? (право на любов і піклування).
8). Хто
утік від баби з дідом
– Не міг сидіти
на вікні.
Зустрів в лісі
різних звірів
І кожному співав
пісні?
А хитру лисицю
зустрів
І себе занапастив?
(право на
безпечне дозвілля, на життя).
- Вам казкові
герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково їм передам.
Вправа 10. «Підведення підсумків» (3-4 хв.): Бесіда:
- Що таке права? Які права є у тебе?
- Чи порушують твої права?
- Чим відрізняються права
дорослих від прав дітей?
- Які документи охороняють твої
права?
- До кого ти можеш звернутися у
разі порушення твоїх прав?
- Що таке обов’язок?
- Чим обов’
язок відрізняється від права?
- Які обов’ язки ти виконуєш удома?
- Які обов’язки
ти виконуєш у школі?
- Які обов’язки
тобі неприємні? Які - виконуєш залюбки?
- У кого вдома
найбільше обов’язків?
- Для чого
потрібні обов’язки?
Хочеш Людиною справжньою стати?
Наші Закони навчись поважати,
Навчись їх виконувати завжди і
всюди,
Тоді і тебе поважатимуть люди.
Література:
1.
Конституція
України 1996 р. (ст. 53).
2.
Бойченко Т. Є, Васильченко С.В, Н.І. Гущина та ін./ підручник Основи
здоров’я для 5-го кл. загальноосвіт.
навч. закладів – К. : Генеза, 2013. – 208 с. : іл.
3.
Воронцова
Т.В., Пономаренко В.С. та ін. Вчимося жити разом. Практикум для учнів з
розвитку соціальних навичок у курсі « Основи здоров’я ) : - К : Видавництво «
Алатон», 2016 – 272 с.
4.
Воронцова Т. В., Пономаренко
В. С., Сащенко Л. В.
5.
Основи здоров'я. 2 клас: Посібник для вчителя. — К.: Видавництво
«Алатон», 2013. 124 с.
6.
Грузинова
Л. Заболоцька Л./ Права людини: Методичні рекомендації для вчителів загальноосвітніх шкіл. –
К. : Українська правнича фундація, 1996.
7.
Основи
здоров’я: підручник для 2-го класу/ І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С.
Пономаренко, С. В. Страшко. - К.: Видавництво «Алатон», 2012. - 136 с.
8.
Підручник Основи здоров’я для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т.Є.
Бойченко, С.В. Васильченко, Н.І. Гущина та ін. – К. : Генеза, 2013. – 208 с.
9.
Сиротенко
Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х. : Вид.група
«Основа», 2003.
10. Турчик Х.,
Маринович Л., Савчик І./ Перші кроки : посібник для початкового вивчення прав
людини . – Дрогобич : Коло, 2000.
11. http://autta.org.ua/ua/materials/material/Prava-ditini--urok-tren-ng--2-kl--/
12.
http://autta.org.ua/ua/materials/material/Kozhen-zaslugovuie-mati-druz-v/
13.
http://autta.org.ua/ua/resources/textbooks_materials/
15. https://naurok.com.ua/urok---trening-prava-ditini-58513.html
16. https://vseosvita.ua/library/urok-trening-konflikti-i-zdorova-dla-7-klasu-121085.html
Немає коментарів:
Дописати коментар